HomeInitiative

Initiative

Inițiative – Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia
Asumându-și rolul de promotor al dezvoltării socio-economice a regiunii, Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia nu s-a limitat doar la atribuțiile delegate prin lege, respectiv gestionarea la nivel regional a programelor cu finanțare europeană sau guvernamentală, ci a devenit în timp o organizație orientată spre performanță, având ca obiectiv creșterea atractivității regiunii prin dezvoltare durabilă bazată pe atragerea investițiilor în regiune, crearea unui mediu de afaceri solid și creșterea coeziunii economice.
Maniera proactivă de abordare a dezvoltării socio-economice a regiunii, a motivat Agenția să lanseze inițiative cu impact regional. În acest sens au fost depuse toate diligențele pentru ca acestea să fie preluate și puse în practică, având ca obiectiv principal creșterea vizibilității regiunii și stimularea sectoarelor economice cu potențial de dezvoltare ridicat.
Prin intermediul activității de programare realizată la nivel regional, Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia a identificat nevoile de dezvoltare și a propus o serie de măsuri pornind de la potanțialul existent în acest sens.
Astfel, au fost întreprinse mai multe inițiative de dezvoltare a unor sectoare economice cheie identificate în regiune, precum: turism, sănătate, construcții, automotive, agricultură. În funcție de tematică, documentația cuprinzând propunerea de mecanisme de funcționare a acestor domenii de activitate, de îmbunătățire a legislației, de lansare a unor programe de finanțare a fost înaintată prin: adrese, scrisori către Guvern, Prim-ministru, ministere de linie, iar la nivel regional către prefecturi, primării și mediul de afaceri.
Prin aceste demersuri și de asemenea, prin desfășurarea unor activități de lobby și de promovare în mass-media locală și regională s-a încercat conștientizarea și atragerea atenției asupra potențialului de dezvoltare al regiunii Sud-Vest Oltenia în vederea stimulării investițiilor în regiune.
În același timp s-au elaborat o serie de aplicații de finanțare care s-au materializat prin implementarea unor proiecte strategice având ca obiectiv dezvoltarea regiunii, în sectoare precum: automotive, construcții, turism prin implicarea activă a mediului academic și de afaceri.
Inițiatori:
Marilena Bogheanu – Director Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia;
Marilena Alecu – Șef Departament Politici Regionale și Comunicare
Mihaela Sas – Șef Compartiment Marketing Regional

Principalele inițiative, în număr de 17, sunt descrise pe scurt în prezentarea atașată.

Prezentare-initiative-ADR.pdf (383 downloads)

Actiuni lansate de catre ADR SV Oltenia privind construirea autostrazii Craiova-Pitesti si a altor categorii de investitii privind infrastructura de transport in regiunea SV Oltenia in perioada 2005-2015

In data de 24 august 2016, ADR SV Oltenia a transmis catre Guvernul Romaniei, Excelentei sale, Domnului Prim Ministru Dacian CIOLOS, trei de propuneri de investitii care vizeaza:
1. Necesitatea construirii autostrazii Craiova – Pitesti si a centurilor ocolitoare pentru orasele Bals si Slatina
2. Crearea unor programe guvernamentale dedicate, cu alocare tintita pentru regiunea SV Oltenia si alte regiuni care se afla in situatii similare in ceea ce priveste nivelul de dezvoltare, prin care sa se stimuleze crearea de noi firme si atragerea investitiilor directe
3. Finantarea functionalizarii sistemului existent de irigatii, extinderea acestuia si crearea de scheme pentru a subventiona accesul la retelele de irigatii, precum si promovarea unui program de impaduriri.

Aceste propuneri le puteti gasi aici:
doc.pdf (230 downloads)

Incepand cu anul 2005, ADR SV Oltenia a transmis catre factorii decidenti de la nivel national,  propuneri de investitii ce ar putea contribui la dezvoltarea infrastructurii de transport la nivel regional. Aceste propuneri le puteti gasi aici  adrese-autostrada1.rar (300 downloads)

Dezvoltarea turismului de sanatate in cadrul regiunii Sud-Vest Oltenia

Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Vest Oltenia a demarat incepand cu anul 2010 o initiativa privind dezvoltarea turismului de sanatate, in scopul valorificarii potentialului ridicat al acestui sector la nivelul regiunii Sud-Vest Oltenia, caracterizat prin existenta in cadrul regiunii a patru statiuni balneare importante (respectiv Calimanesti-Caciulata, Baile Govora si Ocnele Mari in judetul Valcea si Baile Sacelu in judetul Gorj), cat si printr-o mare varietate de servicii medicale oferite in conditii de profesionalism, la preturi competitive si standarde inalte.

Turismul de sanatate este un fenomen bazat pe creşterea necesităţii de refacere a sănătăţii şi schimbare a mediului înconjurător, avand doua componente principale, respectiv turismul medical si turismul de wellness. In timp ce turismul medical cuprinde tratamentul, se adreseaza pacientilor si are o abordare conventionala orientata catre medicina, turismul de wellness se bazeaza pe prevenire, se adreseaza turistilor si are o abordare orientata catre intretinere corporala si mentinerea starii de bine a organismului.

Regiunea S-V Oltenia detine in prezent o infrastructura balneara ce permite dezvoltarea acestui tip de turism, atat prin dezvoltarea si modernizarea statiunilor balneare existente, cat si prin crearea de noi statiuni in zonele ce dispun de izvoare termale si minerale, care nu sunt exploatate in prezent.

De asemenea, pe langa cadrul natural ce cuprinde o mare varietate de forme de relief (campie, deal, munte, podis, relief carstic, pesteri, chei, rauri si parauri, fluviul Dunarea, etc.), regiunea Sud-Vest Oltenia beneficiaza de o multitudine de atractii turistice antropice si naturale ce confera unicitate zonei si ofera posibilitatea realizarii unor pachete turistice integrate care sa imbine turismul de sanatate cu alte tipuri de activitati turistice (turism montan, dunarean, rural, viticol, cultural, istoric, monahal, agro si ecoturism, etc.).

Fiind considerat drept un turism de nisa, aflat intr-o continua expansiune, turismul de sanatate poate influenta in mod direct dezvoltarea IMM-urilor ce activeaza in acest sector, cat si dezvoltarea regiunii in ansamblul sau, prin dezvoltarea a doua sectoare de activitate, respectiv sectorul turistic si sectorul medical.

In acest sens, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Vest Oltenia a demarat in martie 2010 o initiativa vizand instituirea de noi masuri legislative si fiscale care sa incurajeze dezvoltarea turismului medical si de infrumusetare in Oltenia, prin transmiterea unei propuneri pe aceasta tema catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, astfel incat acesta sa devina un obiectiv tematic pentru viitoarele programe de finantare, prin sustinerea turismului balnear.

In urma transmiterii acestei propuneri, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Ministerul Sanatatii si Ministerul  Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului au semnat, la data de 14 iulie 2011, Protocolul de colaborare privind promovarea si dezvoltarea turismului medical. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Colegiul Medicilor din Romania  sunt de asemenea implicate, prin protocol punandu-se bazele cooperarii pe termen lung intre institutii, in scopul crearii unui produs turistic competitiv, in perspectiva asigurarii transfrontaliere a serviciilor medicale, incepand din anul 2013.

In complementaritate cu initiativele intreprinse in ultimii ani pentru dezvoltarea sectorului turistic si de sanatate, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Vest Oltenia a sustinut finantarea acestor tipuri de initiative prin gestionarea Programului Operational Regional 2007-2013, in speta prin intermediul urmatoarelor axe prioritare:

  • Axa prioritara 3 – „Imbunatatirea infrastructurii sociale”
  • Axa prioritara 4 – „Sprijinirea mediului de afaceri regional si local”
  • Axa prioritara 5 – Dezvoltarea si promovarea turismului”

Incepand cu luna iulie 2014 Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Vest Oltenia conduce o initiativa de revitalizare si dezvoltare a sectorului turismului de sanatate prin dezvoltarea clusterului „Turismul de sanatate in regiunea Sud-Vest Oltenia”.

Aceasta initiativa este derulata in cadrul proiectului „CLUS3”, proiect realizat in cadrul unui consortiu international, impreuna cu parteneri din Spania, Italia si Cehia.

Prin acest demers se doreste realizarea unui document strategic care sa fundamenteze dezvoltarea turismului de sanatate in cadrul regiunii Sud-Vest Oltenia, cuprinzand date concrete, care sa reflecte situatia actuala,  nevoi specifice din cadrul sectorului si potentiale actiuni ce ar putea raspunde acestora, actiune ce se va realiza intr-un larg parteneriat instituit la nivelul regiunii Sud-Vest Oltenia.

Persoanele implicate in lansarea si sustinerea acestor initiative sunt urmatoarele:

  1. Doamna Marilena Bogheanu, Director ADR S-V Oltenia;
  2. Doamna Marilena Alecu, Sef Departament Politici Regionale si Comunicare;
  3. Doamna Iulia Poenaru, Ofiter Programare Regionala si Monitorizare;
  4. Doamna Carmen Pauna – Expert extern, Institutul de Prognoza Economica, Academia Romana;
  5. Doamna Mihaela Sas, Sef Compartiment Marketing Regional;
  6. Doamna Georgiana Baiasu, Agent de dezvoltare;
  7. Domnul Adrian Dulgheru, Agent de dezvoltare;
  8. Doamna Roxana Buzatu, Agent de dezvoltare;
  9. Doamna Mihaela Tascu, Agent de Dezvoltare
Initiativa-dezvoltarea-turismului-de-sanatate-ADR-S-V-Oltenia1405326119.docx (331 downloads)

Minuta Intalnire de lucru privind dezvoltarea Turismului de Sanatate in regiunea Sud-Vest Oltenia, Craiova, 3 septembrie 2014
Minuta-intalnire-turismul-de-sanatate.pdf (337 downloads)

1.Turismul-de-sanatate-in-regiunea-Sud-Vest-Oltenia.pdf (338 downloads) 1.Turismul-de-sanatate-in-regiunea-Sud-Vest-Oltenia-Engleza-v2.pdf (322 downloads) 1st-Public-Meeting-Presentation-Craiova.pdf (315 downloads) 1st-Public-Meeting-Presentation-Craiova-EN-Barcelona.pdf (325 downloads) 2.TENDINTE-IN-TURISMUL-DE-SANATATE-rev-FINAL.pdf (309 downloads) 2.TENDINTE-IN-TURISMUL-DE-SANATATE-rev-FINAL-Engleza.pdf (310 downloads) 3.Prezentare-concep-cluster.pdf (312 downloads) 3.Prezentare-concep-cluster-Engleza.pdf (314 downloads)

Initiative

In conformitate cu strategia regionala, turismul este considerat o prioritate pentru programul de dezvoltare a regiunii, avand in vedere resursele existente inca nevalorificate. Incepand cu 2007 vor fi disponibile pentru regiunea noastra finantari din Fonduri Structurale prin intermediul Programului Operational Sectorial pentru Turism si Programului Operational Regional. In acest sens, Asociatia de Turism Oltenia a intocmit un Plan de Actiune pentru dezvoltarea turismului in regiune si a identificat ca o prima directie de interventie necesitatea infiintarii unor Puncte de Informare Turistica, drept poli catalizatori pentru dezvoltarea diferitelor tipuri de turism pentru care exista resurse in Oltenia.
Consideram de o deosebita importanta demararea acestui demers, tinand cont ca in orice oras european functioneaza cel putin un punct de informare turistica, principala parghie de legatura intre cererea si oferta turistica si un instrument facil si eficace de promovare a potentialului turistic.
Anticipam ca aceste structuri vor atrage o serie de avantaje competitive precum:

  • cresterea vizibilitatii regiunii Oltenia in tara si in strainatate;
  • o mai buna comunicare a autoritatiilor locale cu cetatenii interesati sa faca turism intern si cu turistii straini ce viziteaza zona;
  • dezvoltarea economica si sociala a zonei prin atragerea turistilor in regiune;
  • atragerea de profit din comercializarea produselor autentice: produse artizanale cu specific local, miniaturi ale monumentelor reprezentative, produse personalizate (inscriptionate cu simboluri traditionale, cu denumiri de localitati – de ex. Ramnicu-Valcea, Craiova, Novaci, etc.), harti, pliante, vederi, s.a.m.d.;
  • punerea in valoare a atractiilor turistice prin intermediul pliantelor, leaflet-urilor, brosurilor, albumelor cu vederi si altor materiale de promovare comercializate;
  • aducerea informatiei turistice mai aproape de cei interesati intr-un mod rapid si placut;
  • creearea unei imagini pozitive asupra actiunilor edilitare intreprinse in scopul cresterii atractivitatii turistice a urbei;
  • promovarea si perpetuarea mestesugurilor populare prin asigurarea unui spatiu de desfacere a produselor de artizanat;
  • facilitarea relatiilor de schimb intre furnizorii de produse/ servicii si potentialii clienti prin intermediul unor spatii publicitare generoase, atat pe suport de hartie (reviste, pliante, brosuri) cat si pe suport magnetic (CD-uri, D.V.D.-uri, spatii virtuale in infochiosc, prezentari multimedia, clipuri publicitare)

In acest sens, propunem ca aceste Puncte de Informare Turistica sa aiba urmatoarea
structura:

  • sa fie amplasate in zona centrala, cu acces stradal;
  • sa dispuna de un spatiu de aproximativ 30 m2 aferent desfasurarii activitatii de informare turistica;
  • sa cuprinda un punct de vanzare de unde turistii sa poata achizitiona:
    • suveniruri locale personalizate: ceramica (de Oboga, Sisesti, Horezu, Terpezita) sculpturi in lemn (icoane, instrumente muzicale, masti), obiecte tesute (carpete, stergare, covoare oltenesi), picturi/ icoane pe lemn si sticla, obiecte de port popular (ii, marame, fote, costume populare), obiecte din sticla (de un interes special in Targu Jiu sunt lucrarile in sticla realizate manual de artistul Mihai Topescu www.galeria-orizont.ro) alte obiecte decorative cu specific local (oua incondeiate, butoiase, linguri, blidare, goblenuri, tablouri, miniaturi grupul statuar Brancusi – Coloana Infinitului, Masa Tacerii, Poarta Sarutului – si ale unor cladiri importante/ case traditionale – Casa de Gorj, Casa Brancoveneasca, Casa Valceana, casa de la Hobita, Cule) si lucrari de mici dimensiuni cum ar fi celebrele opere ale lui Brancusi – Domnisoara Pogany, Sarutul, Pasarea maiastra, Muza adormita, Cap de copil (www.brancusi.ro)
    • produse de casa autentice (conserve taranesti, dulceturi, serbet, zacusca) si bauturi locale (vinuri, tuica, siropuri de plante si fructe)
    • vederi, pliante, harti, brosuri, reviste de turism, etc
    • albume si filme foto, calendare, pixuri, sepcute, brelocuri, miniaturi, etc.
  • sa fie dotate cu info-chioscuri electronice (InfoTouch) cu harti interactive ale principalelor puncte de atractivitate turistica
  • sa fie asistate de o persoana instruita pentru a da informatii turistice
  • sa fie dotat cu un stand unde sa fie expuse harti si pliante care sa contina urmatoarele informatii utile:

1) Informatii de uz general

    • cele mai apropiate Agentii de Turism
    • Agentii de Traducere
    • hoteluri/ moteluri/ pensiuni cu coordonatele lor
    • pachete turistice
    • biblioteci
    • teatre
    • muzee
    • galerii de arta
    • lacase de cult
    • puncte cu traditii si mestesuguri
    • cluburi
    • discoteci
    • restaurante: – traditionale, cu specific italian/ grecesc/ chinezesc etc.
    • fast-food-uri
    • parcuri si rezervatii naturale
    • zone de agrement (parcuri de distractii)
    • stranduri si piscine
    • Internet Café-uri
    • supermarket-uri si hypermarket-uri
    • centre comerciale
    • banci
    • Consulate
    • Ambasade
    • comunitatile straine
    • telefoane utile (Politie, Pompieri, Salvare, Informatii)
    • puncte farmaceutice
    • florarii (cu orare de functionare)
    • festivaluri (organizatori, zone si date la care se desfasoara)
    • statii minibus, transport local si regional
    • coordonatele mijloacelor de transport in comun (harta traseelor parcurse)
    • operatori de taxi locali
    • service auto
    • servicii de inchiriere: masini, motoscutere, skiuri, echipament sportiv
    • alte servicii: – retus, croitorie, curatatorie, coafura, cosmetica, sauna, masaj

2) Informatii privind turismul rural si agroturismul:

  • scurta descriere a serviciilor oferite
  • pensiuni: – localizare

– adresa completa
– numere de telefon
– drumuri de acces

  • facilitati/ atractii deosebite
  • mestesuguri si artizanat: olarit, sculptat in lemn, impletit rachita, papura, nuiele, tesut, cojocarit, etc.

3) Informatii privind turismul de afaceri:

  • hoteluri care dispun de spatii pentru organizarea intalnirilor de afaceri
  • sali de conferinte si facilitati oferite
  • zone expozitionale

Consideram ca efortul financiar pentru infiintarea acestor structuri este unul minim in raport cu sustinerea de care acestea se vor bucura, odata devenite operationale, avand in vedere nivelul relativ redus al cheltuielilor aferente infiintarii si administrarii punctelor de informare turistica.

Prezentam o propunere grafica de organizare a acestor puncte:

Luand in considerare cele prezentate mai sus, anticipam urmatoarele costuri initiale:

Nr. crt.

Denumire produse/

servicii

Rolul in proiect

Costuri previzionate

1.

Achizitionare infochiosc digital acces digital harti locale/ zonale/ regionale si informatii utile

3000 EUR

2.

Realizare si configurare soft integrat actualizarea informatiilor cu posibilitatea de integrare si a altor localitati de interes turistic in sistem

1500 EUR

3.

Plata salariilor a cel mult doua persoane activitate de asistenta turistica in cadrul punctelor de informare

250 EUR

4.

Alte cheltuieli utilitar-gospodaresti (energie electrica, telefon, incalzire, etc)

300 EUR

TOTAL

5050 EUR

Cheltuielile previzionate mai sus se pot amortiza din activitatile generatoare de venituri desfasurate in cadrul acestor puncte de informare turistica. Exista doua posibilitati:

  1. crearea unei societati comerciale in cadrul Primariei care sa presteze spre exemplu activitatea de colectare si comercializare a obiectelor de artizanat, iar veniturile realizate sa intre automat in bugetul de venituri si cheltuieli al Primariei (prin programul SAPARD, Masura 3.4 se acorda finantari pentru activitati mestesugaresti care vizeazarevitalizarea mestesugurilor, crearea sau extinderea unor unitati mestesugaresti, cum ar fi: ateliere de prelucrare lemn, de confectionat obiecte artizanale, de confectionat ceramica, de croitorie, broderie, tricotaje, de fierarie, de prelucrare a pieilor, papurei si rachitei, instrumente muzicale.)
  2. incubarea unui IMM prin selectie publica dispus sa presteze aceasta activitate si care sa plateasca chiria aferenta.

Alte activitati generatoare de venituri: realizare materiale publicitare, activitati de serigrafie, inchiriere spatiu publicitar la stand si spatiu virtual.

ATO isi asuma rolul de integrator regional al retelei de puncte de informare turistica, asistenta tehnica in crearea si gestionarea bazelor de date, astfel incat pana la sfarsitul anului, acest proiect integrat sa fie operational. Alaturat va transmitem o schita (Anexa 1) prin care va propunem un model de organizare a unui Punct de Informare Turistica.

ATO a demarat colectarea intr-o baza de date a informatiilor cu privire la mesterii populari din Oltenia si a mestesugurilor care s-au pastrat pana astazi. Cu ocazia praznuirii Sfantului Dumitru, patronul spiritual al Baniei si celebrarii Zilelor Craiovei, municipalitatea Craiovei gazduieste Targul Mesterilor Populari care se bucura anual de prezenta a numerosi creatori consacrati ai artei si mestesugurilor populare din Romania. Ne-am propus cu acest prilej sa organizam o prima intalnire cu reprezentanti din principalele centre mestesugaresti ale Olteniei pentru a-i stimula sa-si diversifice oferta cu produse personalizate si pentru a identifica noi piete de desfacere.

Alte initiative ale ATO:

  • Realizarea unei baze de date privind infrastructura de turism, calata pe cele 20 de categorii turistice cu potential de dezvoltare in Oltenia: turism dunarean, turism montan, turism speologic, turism balnear, turism rural, agroturism, turism viticol, turism gastronomic, ecoturism, rezervatii si monumente ale naturii, vanatoare si pescuit, sporturi extreme, targuri si festivaluri traditionale, mestesuguri populare si artizanat, turism educational, turism de afaceri, turism de tranzit, turism istoric, turism cultural, turism ecumenic;
  • Inventarierea mestesugurilor din Oltenia intr-o baza de date si organizarea unei intalniri cu artizanii populari;
  • Intocmirea si transmiterea Fisei de Localitate in vederea identificarii unor oportunitati/ pachete turistice;
  • Promovare pe pagina de web a ADR SV Oltenia www.adroltenia.ro

Initiativa dezvoltarea turismului de sanatate

Informatii privind prezentare proiect „CLUS3” Towards World-Class Clusters – Promoting Excellence Cluster

Informatii-cu-privire-la-implementare-proiectului-CLUS3.pdf (307 downloads)
Information-regarding-Field-project-South-West-Oltenia-RDA.pdf (297 downloads)